Basis Onderwijs.

Waarom DC Dance?

De docenten van DC Dance zijn stuk voor stuk professionals op het gebied van dans, zang en acteren. Het inspireren, motiveren, stimuleren maar vooral het plezier van de kinderen staat centraal in hun lessen. 

Wij bieden verschillende workshops aan die aansluiten op bijvoorbeeld, de kinderboekenweek, de Koningsspelen, de sportdag en het begeleiden van de groep 8 musical. Voor elk thema hebben wij wel een passende workshop. Een Kerstmusical, Lenteliedjes, kennismaken met verschillende stijlen dans. Toneelstukken over belangrijke onderwerpen zoals Pesten, met DC Dance kan het allemaal. 

Staat wat u wilt er nog niet tussen? Dan maken we het toch! Wij denken graag met u mee!

DANCE MOVE YOURSELF!

Streetdance, Dancehall, Breakdance en Hiphop voor kinderen van groep 3 t/m groep 8.

Kinder-dans (Fantasiedans) voor kinderen uit groep 1 en groep 2.
Waarom dans in het onderwijs?

Dansen is onlosmakelijk verbonden aan de creativiteitsontwikkeling van kinderen. Dans leert kinderen creatief te denken en stimuleert ze om vrij te bewegen en om daarbij hun hele lichaam te gebruiken. Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Dit is aangeboren! Kinderen ontdekken en verkennen de wereld door te bewegen. Dansexpressie en fantasie stimuleren de creativiteit van de kinderen

Dansen verbetert de motoriek, en zorgt er voor dat kinderen hun energie kwijt kunnen. Waar kinderen vaak een “teveel” aan beweeglijkheid hebben wordt door middel van dans die bewegingsdrang omgezet naar iets positiefs.

Dansen leert kinderen zich niet alleen verbaal te uiten, maar ook non verbaal. Ze leren zichzelf te uiten en zichzelf te laten zien via dans. Zo wordt er op een positieve manier gewerkt aan het zelfvertrouwen. 

Tijdens de danslessen worden kinderen uitgedaagd zelf nieuwe bewegingen te ontwikkelen. Kinderen maken contact met elkaar tijdens het dansen. Ze dansen naast elkaar en met elkaar. En leren zo samenwerken.

Dansen en het spelen met bewegingen op muziek zijn vormen van communicatie tussen de volwassene en het kind en tussen kinderen onderling. Kinderen ontwikkelen maat- en ritmegevoel tijdens het dansen. Kinderen voelen letterlijk de muziek in hun lijf door te bewegen op muziek.

Dansen, want bewegen is gezond! In een tijd waarin de telefoon of een tablet een steeds grotere rol gaat spelen, wordt bewegen steeds belangrijker. 

Dansen activeert de hersenen! Wist je dat door te bewegen, je hersenen nieuwe verbindingen  maken? Deze verbindingen zorgen voor betere concentratie, en het optimaal benutten van de leertijd.

SING EXPRESS YOURSELF

Kinderen voor Kinderen, actuele liedjes en lessen gericht op thema’s zoals pesten, social media en zelfvertrouwen. 

Geeft kinderen een eigen “stem”

Waarom zang in het onderwijs?

Zingen heeft effect op de sociale en creatieve vaardigheden en de taalontwikkeling van kinderen.

Concentratie, samenwerken, op elkaar wachten: allemaal dingen die je leert tijdens het zingen. Leren luisteren naar elkaar, en naar jezelf. 

Zingen is goed voor het zelfvertrouwen. Kinderen durven vaak meer van zichzelf te laten zien of horen. Sommige kinderen blinken juist uit in de expressieve vakken, en kunnen hun nieuw gevonden zelfvertrouwen goed gebruiken tijdens de reguliere vakken. 

Zingen brengt plezier, een gevoel van saamhorigheid. Vakken als lezen, schrijven en rekenen hebben er baat bij en zijn zingend nog leuker te maken. Maar het is vooral leuk en ontspannend. En al zingend ontwikkelen ze hun muzikaliteit. 

En het mooiste is nog, je hebt geen instrument nodig. Deze heb je namelijk altijd bij je! 

ACT SHOW YOURSELF

Theatersport, scènes, sketches en improviseren. 

Samen naar een voorstelling of presentatie toewerken. Gericht op thema’s of de groep 8 musical.

Waarom acteren in het onderwijs?

Acteren prikkelt de fantasie, het lokaal is zomaar ineens een ijsberg. Of het schoolplein een woestijn of een oerwoud. Kinderen worden bejaarden, superhelden of hun eigen ouders. Kinderen kunnen iets spelen waar ze echt mee zitten en eigenlijk anders nooit kwijt kunnen. 

Acteren geeft vrijheid en kan bevrijden. Je doet het samen, met elkaar. Je hebt elkaar nodig. Het gaat over jezelf durven laten zien, maar ook over inleven in een ander. Het draagt bij aan sociale betrokkenheid. 

Acteren leert kinderen om te gaan met wat er is. Een stoel kan ineens een troon zijn, en de grond lava. Ze leren elkaars ideeën en fantasie te respecteren en accepteren door middel van improvisatie. Gaat er iets fout? Helemaal niet erg, maak er iets positiefs van. Met de meest onverwachte momenten ontstaan vaak de leukste scènes. Fouten maken helpt je verder.