Voortgezet Onderwijs.
De Docenten van DC Dance zijn stuk voor stuk professionals op het gebied van dans, zang en acteren. Het inspireren, motiveren en stimuleren maar vooral het plezier van de leerlingen staat centraal in hun lessen.
Wij bieden verschillende workshops aan die aansluiten op thema’s zoals Social Media, Gezond Leven, NIX en bijvoorbeeld de Sportdag. Voor elk thema hebben wij wel een passende workshop. Een kerstshow, een toffe choreo voor het Open Podium met de klas. Kennismaken met verschillende stijlen dans of toneelstukken over authenticiteit, LHBTQI(AP) en discriminatie. Met DC Dance kan het allemaal.
Staat wat u wilt er nog niet tussen? Dan maken we het toch! Wij denken graag met u mee.
DANCE move yourself!
Streetdance, Dancehall, Breakdance, Hiphop, Commercial, Urban, Dance Workouts, Sing & Act.
Waarom dans in het onderwijs?
Omdat jongeren van samen dansen actief en alert worden. Door de creatieve opdrachten leren ze muziek en beweging te gebruiken als middel om iets uit te drukken. Ze ontdekken de mogelijkheden van hun lijf: de kracht, de flexibiliteit en de zeggingskracht ervan.
En samen, één dansende groep worden is een bijzondere ervaring, goed voor de sociale harmonie in de klas en op school. Door te dansen naast en met elkaar leren ze samenwerken. En in het proces ervaren ze hoe dans ontstaat, waar dans vandaan komt en welke betekenis dans en muziek in verschillende culturen hebben.
Door te dansen leren de leerlingen zichzelf niet alleen verbaal maar ook non-verbaal te uiten, ze leren zichzelf te laten zien. Zo wordt er op een positieve manier gewerkt aan zelfvertrouwen.
Dansen is gezond! In een tijd dat de telefoon of de tablet een steeds grotere rol gaat spelen, wordt bewegen steeds belangrijker.
Dansen activeert de hersenen! Wist je dat door te bewegen, je hersenen nieuwe verbindingen maken? Deze verbindingen zorgen voor betere concentratie, en het optimaal benutten van de leertijd.
ACT show yourself!
Theatersport, scènes, sketches en improviseren. Samen naar een voorstelling of presentatie toewerken. “Over de streep” gericht op belangrijke en actuele thema’s.
Waarom acteren in het onderwijs?
Acteren leert leerlingen om te gaan met wat er is. Een rij stoelen kan ineens een cruiseschip zijn, en de vloer het onbewoonde eiland van Expeditie Robinson. Ze leren elkaars ideeën en fantasie te respecteren en accepteren door middel van improvisatie. Gaat er iets fout? Helemaal niet erg, maak er iets positiefs van. Met de meest onverwachte momenten ontstaan vaak de leukste scènes. Fouten maken helpt je verder, zo blijft de scène dynamisch.
Acteren geeft vrijheid en kan bevrijden. Je doet het samen, met elkaar. Je hebt elkaar nodig. Het gaat over jezelf laten zien, maar ook over inleven in een ander. Het draagt bij aan sociale betrokkenheid.
“Over de Streep” is een werkvorm met als doel om jongeren meer bewust te laten worden van hun gedrag. De activiteit bevordert kennismaken, meer over elkaar te weten komen, loskomen (wennen), plezier, meer te weten komen over wie er in de groep zit, en wat leerlingen hebben meegemaakt. “Over de streep” werkt uitstekend om jongeren letterlijk over de streep te trekken. Door te zien dat je niet alleen staat, wordt jezelf laten zien een stuk gemakkelijker. Show yourself!
SING express yourself!
Hits van het moment, Up-tempo of Ballad, Nederlandstalig, Engelstalig en Rap. Geeft jongeren een eigen stem.
Waarom zang in het onderwijs?
Zingen heeft effect op de sociale en creatieve vaardigheden en de taalontwikkeling.
Concentratie, samenwerken, op elkaar wachten: allemaal dingen die je leert tijdens het zingen. Leren luisteren naar elkaar, en naar jezelf.
Zingen is goed voor het zelfvertrouwen. Jongeren durven vaak meer van zichzelf te laten zien of horen. Sommige blinken juist uit in de expressieve vakken, en kunnen hun nieuw gevonden zelfvertrouwen goed gebruiken tijdens de reguliere vakken.
Zingen brengt plezier, een gevoel van saamhorigheid. Vakken als Nederlands, Engels en Wiskunde hebben er baat bij. Maar het is vooral leuk en ontspannend. En al zingend ontwikkelen ze hun muzikaliteit.Daarnaast worden ook allerlei andere vaardigheden versterkt. Nummers dragen altijd een bepaalde emotie bij zich en door te zingen komen leerlingen in aanraking met deze emoties.
En wist je dat bij het luisteren enzingenvan liedjes beide hersenhelften worden gebruikt? Er worden paden aangelegd tussen de linker en rechter hersenhelft. Spraak en intellect uit de linkerhelft worden zo verbonden met gevoelstoestand uit de rechterhelft.
En het mooiste is nog, je hebt geen instrument nodig. Deze heb je namelijk altijd bij je!